De inclusieve kracht van waarderen in de klas

Door wie?

Door Hanneke Laarakker, Instituut voor Interventiekunde, adviseur en docent waarderend interveniëren. Hanneke heeft als moeder van een zoon met autisme ondervonden hoe lastig het is om aan te sluiten bij de behoefte van kinderen. Door waarderend te denken en doen worstelde zij zich een weg met en voor haar kind. Die ervaring was het begin van een inspirerende reis in het landschap van waarderend onderzoeken en interveniëren.

Wat ga je doen?

Aan de hand van een korte oefening ga je in deze workshop de kracht van waardering ervaren. We gaan het hebben over waarderende vragen, waarderende ogen en een waarderende houding. Ik zal vertellen over onderzoek naar het effect van waardering op de ontwikkeling van kinderen. En over de ervaringen die ik hier zelf mee heb opgedaan. Naar aanleiding van deze workshop kun je morgen al een situatie in jouw eigen werk benaderen vanuit het waarderend perspectief.

Wat neem je mee?

Aan het einde van deze workshop heeft iedere deelnemer handvatten voor een waarderend perspectief op diversiteit in de klas.